Jaar: 1973 Regisseur: Martin Scorsese
Mean Streets stond al een tijd op mijn kijklijst. Scorsese maakte deze film voorafgaand aan Taxi Driver (1976), en brak ermee door als regisseur. Zoals ik al verwachtte, gaat de wereld van de mannen in deze film er wat duister aan toe.
Crimineel, maar
Maar hoewel het over criminelen gaat, zie je vrijwel geen misdaden in de film. Het gaat vooral om het leven van Charlie (Harvey Keitel) en zijn band met vriend Johnny-Boy (Robert de Niro) die nooit verantwoordelijkheid lijkt te nemen voor zijn geldproblemen. Hij leent bij iedereen en geeft nooit wat terug. Charlie daarentegen is een serieuze man die serieus probeert om dieper in de maffia-wereld te komen via zijn maffia-oom. Hij stelt zichzelf hierover ethische vragen in de Katholieke kerk.
Komisch
Hoewel de stoere jongens doorgaans alleen maar met geld bezig zijn, besluiten ze nadat ze afgezet zijn met twintig euro, om samen naar de film te gaan. Dat vind ik een nogal komisch onderdeel van de film. Ik zie zo voor me dat Scorsese die scène erin heeft gebracht vanwege een persoonlijke, warme jeugdherinnering. Met vrouwen zijn de mannen soms ook bezig maar de zakelijke onderhandelingen houden hen meer bezig.
Serieuzer
Alles bij elkaar is Mean Streets een film over vriendschap en het maken van ethische keuzes. Mean Streets is daarmee een serieuzere film dan je aanvankelijk misschien verwacht. Het is ook een maatschappelijke film. In 1997 is de film door de Library of Congress in de VS, geselecteerd voor behoud in het nationale filmregister vanwege de culturele, historische en esthetische betekenis ervan.
Persoonlijke mening
Persoonlijk sprak deze Scorsese me iets minder aan. De dialogen zijn prikkelend en vermaakten me, maar in grote lijnen bevat deze film voor mij te weinig verhaal; het is een soort doorlopend levensverhaal. Maar als je houdt van misdaad- en maffiaverhalen of wanneer de maatschappelijke waarde van de film je aanspreekt, dan gaat Mean Streets je zeker niet teleurstellen.
Link naar Mean Streets.